پشتیبانی و مشاوره

هر زمانی به پشتیبانی نیاز داشتید با شماره های ذکر شده تماس بگیرید، تیم بادبادک آماده راهنمایی شما عزیزان می باشند.

 

اطلاعات تماس
پشتیبان 930280337 (98+) info@badbadakapp.ir خراسان رضوی - سبزوار - خیابان 24 متری انقلاب - خیابان گلستان - مرکز رشد
ما را دنبال کنید

اثرات مناسب سازی محیط درس بر یادگیری

اثرات مناسب سازی محیط درس بر یادگیری

بدون شک یکی از عوامل مهمی که کیفیت یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد محیط اطراف کودک می باشد. محرک های اطراف کودکان می توانند به عنوان عامل خوشایند یا ناخوشایند برای آموزش محتوی درسی باشند. در ادامه چند عامل مهم و تأثیرگذار که می تواند منجر به بهسازی فرآیندهای آموزشی شود اشاره می شود.

الف: تأثیرات نور و تنظیم آن در یادگیری

       بهترین نور برای یادگیری نوری است که مشابه نور طبیعی و حاوی مقدار کمی نور آبی باشد. در طیف دمای رنگ بالا میزان نور آبی بیشتر است و هرچه میزان نور آبی در نور سفید بیشر باشد تمرکز و هشیاری را به همراه دارد. بنابراین بهتر است در محیط های آموزشی که نیاز به تمرکز بیشتری دارد از این نوع نور استفاده شود. همچنین در طیف دمای رنگ پایین تر به دلیل کمتر بودن مقدار نور آبی پویایی کمتر و احساس آرامش بیشتر مشاهده می شود و گزینه مناسبی برای مکان های استراحت و نیاز به آرامش می باشد.

       نور مشابه نور طبیعی روز (سفید با ترکیب آبی) از لحاظ فعالیت بیولوژیکی قادر است هورمون کورتیزول در مغز را افزایش دهد و همچنین باعث کاهش هورمون ملاتونین می شود یعنی می تواند شادی و نشاط را به فرد القا نماید و هورمون سرتونین بیشتری ترشح شود. بنابراین این نوع نور سطح تمرکز را برای یادگیری بالا برده و انرژی مناسبی جهت درک محتوی های آموزشی فراهم می آورد. نوردهی مناسب می تواند سرعت خواندن دانش آموزان را افزایش داده و خطاهای آموزشی را به حداقل برساند.

ب. سروصدای اضافه و تأثیر آن بر میزان یادگیری

      بسیاری از خانواده ها هنگام آماده سازی کودکان برای یادیگری سعی می نمایند فضای آرام و ساکت را در نظر بگیرند علت این مسأله اعتقاد آنها به این مساله است که صداهای اضافی می تواند تمرکز و آرامش کودرک را به هم بزند و آنها نتوانند یادگیری مناسبی داشته باشند و به عبارتی بازدهی پایین می آید.

      اصوات پس زمینه در محیط از عوامل مزاحم در ایجاد تمرکز است و جریان آموزش را کند می نماید. بنابراین هنگام مطالعه و آموزش نیاز است که تلویزیون و سایر دستگاه های صوتی را خاموش کرد و از مواردی که به ایجاد صدای اضافه منجر می شود پرهیز  نمود.

     در هنگام مقابله با آلودگی های صوتی در ابتدا با منبع آن را شناسایی کنید و سپس در صورت امکان آن را حذف نمایید برخی از مزاحمت های صوتی قبل حذف شدن نیست مثلا زمانی که منزل شما در محلی قرار گرفته است که صدای ترافیک با وجود بستن درب و پنجره و .. همچنان به منزل وارد می شود لازم است که مهارت های شنیداری را تقویت نمایید و با تکنیک های خاصی تمرکز را بالا ببرید تا اثرات آن به حداقل برسد.

ج: موقعیت فیزیکی در مکان مطالعه

      بسیاری از کودکان در اتاق عمومی در کنار اعضای خانواده تکالیف خود را انجام می دهند در حالی که اگر برای مطالعه اتاق جداگانه و مخصوص داشته باشند کیفیت آموزش بسیار مورد تأثیر قرار می گیرد.در اتاقی که مخصوص یادگیری و مطالعه است بنا به دلایل زیر یادگیری سریع تر و بهتر انجام می گیرد.

  • در اتاق مطالعه صداهای مزاحم کنترل می شود.
  • در اتاق مطالعه نور قابل تنظیم و تغییر است.
  • در اتاق مطالعه معمولاً میز و صندلی مناسب وجود دارد که در کاهش حواس پرتی و رعایت شرایط ارگونومیک مؤثر است.
      • در اتاق مطالعه به دلیل اینکه همواره فعالیت آموزشی انجام گرفته است شرایط روانی آماده برای مطالعه فراهم می آید.مغز انسان خود را آماده برای یادگیری می بیند.
ارسال نظر